လကၤာဒီပသို႔တစ္ေခါက္ (၁)

အခ်ိန္ကား ဒီဇင္ဘာအကုန္၂၀၁၁ ဇႏၷ၀ါရီလသို႔၀င္ခါစ ေဆာင္းရာသီအခ်ိန္….

စာေရးသူတို႔အဖြဲ႕ နယူးေဒလီမွ သီရိလကၤာနုိင္ငံ၊ ကိုလံဘိုၿမိဳ႕သုိ႔ အဲယားလကၤာ အဲယားလုိင္းျဖစ္ လိုက္ပါလာၾကရာ ည ၁၁နာရီ၀န္းက်င္ မွာ ကိုလံဘိုၿမိဳ႕ေလဆိပ္သို႔ ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ေရာက္တယ္ဆိုရင္ပဲ စာေရးသူတို႔အား ေႏြေခါင္ေခါင္ႀကီးတန္မဲ့ ကိုေရႊမိုးႀကီးက အၿငိဳးႀကီးစြာ ရြာသြန္းၿပီး ခရီးဦးႀကိဳဆိုေနတာကို အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ရပါတယ္။
ေဆာင္းရာသီျဖစ္ေပမဲ့ သီရိလကၤာနုိင္ငံရဲ႕ရာသီဥတုကေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံလိုမဟုတ္ မိုးရြာလိုက္ ေနပူလိုက္နဲ႔ ျဖစ္ေနပါတယ္။
သီရိလကၤာနိုင္ငံမွာ ေႏြရာသီ၊မိုးရာသီဆိုၿပီး ရာသီဥတု ႏွစ္မ်ဳိးသာရွိၿပီး၊ ေဆာင္းရာသီဆိုတာ လံုး၀မရွိပါ လို႔ ေဒသခံ မ်ားရဲ႕အဆုိအရ အံ့ၾသစြာ သိခဲ့ရပါတယ္။
ကိုလံဘိုၿမိဳ႕ေလဆိပ္မွာ ဦးဥတၱမ၊ဦးဓမၼသာမိတို႔ လာေရာက္ႀကိဳဆိုေနၾကပါတယ္။ တည္းခိုမယ့္ေနရာသို႔ ကားျဖင့္ ၁နာရီခြဲခန္႔လာခဲ့ရပါ တယ္။ မနက္လင္းတယ္ဆိုရင္ ခရီးထြက္ဖို႔အဆင္သင့္ျဖစ္တာနဲ႔ ဦးဥတၱမ ဦးေဆာင္ကာ ဦးဓမၼသာမိအပါအ၀င္ စာေရးသူတို႔အဖြဲ႕ဟာ ကိုလံဘုိၿမိဳ႕၊ မကုဋာရာမေက်ာင္းမွ အႏုရာဓၿမိဳ႕သုိ႔ ကားျဖင့္ ထြက္ခြာလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ထံုးစံအတုိင္း ကိုေရႊမိုးႀကီးကလဲ မနက္ကတည္းက ရြာေနလုိက္တာ မနက္ (၉)နာရီေလာက္မွပဲ မိုးတိတ္ေတာ့တယ္။

ဒမၺဴလလိႈဏ္ဂူဘုရားေက်ာင္း
ကိုလံဘိုမွ ကားျဖင့္ အႏုရာဓၿမိဳ႕ကိုထြက္လာခဲ့ၾကရာ သီရိလကၤာစံေတာ္ခ်ိန္ (၁)နာရီခန္႔တြင္ ဒမၺဴလၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္ခဲ့ပါ တယ္။ထိုၿမိဳ႕တြင္လိႈဏ္ဂူဘုရားေက်ာင္းတစ္ခုရွိပါတယ္။ ဒမၺဴလၿမိဳ႕ကိုအစြဲျပဳၿပီး အခုအခါ ဒမၺဴလလိႈဏ္ဂူဘုရားေက်ာင္း ရယ္လို႔ အမည္တြင္ခဲ့ပါတယ္။
(Dambulla cave temple) ဒမၺဴလလိႈဏ္ဂူဘုရားေက်ာင္းဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ကာလက တည္ရွိခဲ့တဲ့ ေရွးေဟာင္းလိႈဏ္ဂူႀကီးျဖစ္တဲ့အတြက္ အလြန္ထင္ရွားတဲ့ေနရာတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒမၺဴလ ေရႊဘုရားေက်ာင္း လို႔ လူသိမ်ားတဲ့ ဒမၺဴလ လိႈဏ္ဂူဘုရားေက်ာင္းဟာ သီရလကၤနုိင္ငံရဲ႕အလယ္ပိုင္းမွာ တည္ရွိၿပီး၊ ကမၻာ့ယဥ္ေက်းမႈ အေမြ အႏွစ္တစ္ခုျဖစ္တယ္။ ဒီေနရာဟာ ကိုလံဘိုၿမိဳ႕ရဲ႕အေရွ႕ေျမာက္အရပ္(၁၄၈)ကီလိုမီတာ၊ ကႏၶီၿမိဳ႕ရဲ႕ေျမာက္ဘက္ ၇၂ ကီလုိမီတာအကြယ္တြင္ တည္ရွိ ေၾကာင္းသိရပါတယ္။ သီရိလကၤာနိုင္ငံမွာေတာ့ အႀကီးဆံုးနဲ႔အေကာင္းဆံုး ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းထားတဲ့ လိႈဏ္ဂူဘုရားေက်ာင္းႀကီးေပါ့။ လိႈဏ္ဂူရဲ႕ေက်ာက္ေဆာင္ ႀကီးမ်ားဟာ ပတ္၀န္းက်င္ ေျမျပန္႔လြင္ျပင္မွာ (၁၆၀)မီတာထိေအာင္ အုပ္မိုးထားၿပီး ေက်ာက္ေဆာင္ႀကီးရဲ႕ေအာက္မွာ လိႈဏ္ဂူႀကီး ငါးခုရွိပါတယ္။ လိႈဏ္ဂူအတြင္းပိုင္းကို ေျခာက္ေသြ႕ေနေအာင္ ေရစက္က်ရာ လမ္းေၾကာင္းတစ္ခုကိုလဲ ထြင္းထုထားတာေတြ႕ရပါတယ္။
ဒမၺဴလလိႈဏ္ဂူဟာ ေျမျပင္မွ ေပ(၄၀၀)ေက်ာ္ျမင့္တဲ့ ေက်ာက္ေတာင္ျပင္ျဖစ္ၿပီး၊ပတ္ပတ္လည္တြင္ ထြင္းထုထားတဲ့ လိႈဏ္ဂူေက်ာက္ ေဆာင္ေက်ာင္းမ်ား၊ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားနဲ႔ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားကို ေတြ႕ျမင္ခဲ့ရတယ္။ ဘီစီသံုးရာစုနဲ႔ ႏွစ္ရာစုအၾကား ရဟန္းေတာ္မ်ား အေခ်ခ်ခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းေနရာလိႈဏ္ဂူျဖစ္တဲ့အတြက္ ေရွးက်တဲ့ လိႈဏ္ဂူမ်ားအျဖစ္ မွတ္ယူလို႔ရပါတယ္။
ေနာက္ပိုင္းေခတ္မွာေတာ့ ကိုးကြယ္ရာအထြဋ္အျမတ္ထားတဲ့ေနရာအျဖစ္ ေျပာင္းလဲလာခဲ့ပါတယ္။ ထိုလိႈဏ္ဂူမ်ားကို ၀႗ဂါမဏိအဘယ မင္းလုပ္ေဆာင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ခရစ္ (၁၂)ရာစုႏွစ္၊ နႆကၤမလမင္းလက္ထက္မွာ ေက်ာက္ေဆာင္မ်ားနဲ႔ ပန္းပုလက္ရာမ်ားကို ျပန္လည္မြန္းမံခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာက္ေဆာင္ထဲမွာ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ ၇၃ ဆူတည္ရွိၿပီး၊ ေရႊေရာင္ျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားပါတယ္။
ထိုလိႈဏ္ဂူအတြင္း၀င္ၾကည့္တဲ့အခါ ေက်ာက္သားမ်ားဟာ လူတုိ႔ျပဳထားတဲ့ တိုက္ခန္းလိုပါပဲ ေခ်ာညက္ေနတာကို ေတြ႕ျမင္ရၿပီး၊ လိႈဏ္ဂူအတြင္းပိုင္းမွာ ရာသီဥတုမွ်တၿပီး ေနထုိင္ေကာင္းေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေနထိုင္သီတင္းခဲ့ဟန္တူပါရဲ႕။
ဒီလိႈဏ္ဂူႀကီးဟာ သမိုင္းမတင္မီေခတ္ကတည္းက သီရိလကၤာ လူမ်ဳိးႏြယ္မ်ားဟာ သီရိလကၤာကို ဗုဒၺဘာသာမ်ား ေရာက္မလာမီ ေနထိုင္ခဲ့ဟန္တူ ပါတယ္။ သီရိလကၤာသို႔ေရာက္လာတဲ့ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဒီလိႈဏ္ဂူကို ေရာက္ျဖစ္ၾကတာကမ်ားပါ တယ္။ ထိုလိႈဏ္ဂူတည္ရွိရာေတာင္ထိပ္မွ အေ၀းကိုေမွ်ာ္ၾကည့္လုိက္ရင္ ေတာင္ျပာတန္း၊ ဒမၺဴလၿမိဳ႕ရဲ႕ရႈခင္းေတြကို ျမင္ကြင္းက်ယ္ တေမွ်ာ္တေခၚႀကီး လြမ္းေမာဖြယ္ရာ ေတြ႕ျမင္ရမွာျဖစ္ပါေၾကာင္း……
အာ၀ုကနရုပ္ပြားေတာ္
ဒမၺဴလလိႈဏ္ဂူမွ စာေရးသူတို႔ ကားျဖင့္ ထြက္ခြာလာခဲ့ၾကရာ ညေနေစာင္းအခ်ိန္တြင္ သီရိလကၤာအေခၚ(awkana)ေအာ့ကနရြာ (အာ၀ုကနရြာ)ကိုေက်ာ္ျဖတ္ကာ အာ၀ုကနဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ တည္ရွိရာေနရာသုိ႔ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ အာ၀ုကန ရပ္ေတာ္မူဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးဟာ သီရိလကၤာရဲ႕ ေျမာက္အလယ္ပိုင္းခရိုင္ ေကကိရ၀အနီး အာ၀ုကနရြာတြင္ တည္ရွိပါတယ္။ ေကလ ေ၀၀ (Kala Wewa)ေရေလွာင္တမံရဲ႕ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မွာ တည္ရွိပါတယ္။
ထိုအာ၀ုကန ရပ္ေတာ္မူရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးဟာ ဒမၺဴလၿမိဳ႕ရဲ႕အေနာက္ေျမာက္အရပ္ ကီလိုမီတာ(၃၀)အကြာမွာ တည္ရွိပါတယ္။ ထိုရုပ္ပြားေတာ္သီတင္းသံုးေတာ္မူရာသို႔ သြားတဲ့အခါ လမ္းအစတင္ ဆုိင္းဘုတ္ႀကီးတစ္ခုကို ေထာင္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ သိခ်င္ေဇာနဲ႔ဖတ္ၾကည့္ပါတယ္။ “ဒီရုပ္ပြားေတာ္ရဲ႕အနီး၀န္းက်င္ရွိ ဂူေက်ာင္းဘုရားမ်ားကို ေဒ၀ါနံပီယတိႆမင္း၊၀လဂမၻမင္း၊ မဟာဆန္မင္းတို႔က တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ နက္ရိႈင္းတဲ့ေတာထဲမွာ လွပတဲ့ ဂူ(၉၉)လံုးရွိပါတယ္။ အဲဒီဂူေတြမွာပဲ သံဃာေတာ္(၃၆၀)ပါး တရားအားထုတ္ရင္း ေနထိုင္သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ထိုအနီးမွာ အာ၀ုကန ဆိုတဲ့ ရပ္ေတာ္မူရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူရွိပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း(၂၀၀၀)မတိုင္မီက တည္ေထာင္ခဲ့တယ္လို႔သိရပါတယ္။(သီဟိုဠ္သာသနာထြန္းကားစဥ္အခ်ိန္ကာလက ျဖစ္ပါတယ္)
သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသံုးေတာ္မူရာ ေက်ာက္ဂူႀကီးမ်ားရဲ႕တစ္ေနရာ၊ အာ၀ုကနရပ္ေတာ္မူရုပ္ပြားေတာ္နဲ႔ မလွမ္းမကန္းမွာ သဘာ၀ျဖစ္ေနတဲ့ ေက်ာက္ေရကန္ႀကီးတစ္လံုးရွိတယ္။ ထိုသဘာ၀ေက်ာက္ေရကန္ႀကီးဟာ သံဃာေတာ္မ်ား ေရသပ္ပါယ္ရာေနရာလဲျဖစ္တယ္။ ယခုတုိင္ ထုိေက်ာက္ေရကန္ႀကီးထဲတြင္ ေရမ်ားရွိေနဆဲျဖစ္သလို ေရကန္အနီးအနားမွာလဲ ခ်ဥ္ေပါင္အရိုင္းပင္မ်ားကိုပါေတြ႕ခဲ့ရတယ္။ အတူလုိက္ပါလာသူ ဦးဓမၼသာမိက စားဖို႔အတြက္ ထိုခ်ဥ္ေပါင္အရိုင္းပင္မ်ားကို ခူးခဲ့ပါေသးတယ္။ ေအာ္…လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္က သံဃာေတာ္မ်ား ဒီေနရာမွာတရားအားထုတ္ကာ သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့ၾကတာကို အာရံုယူမိပါတယ္။ဒီတုန္းက သကၤန္းေရာင္တေျပာင္ေျပာင္ျဖင့္ သာသနာ လြန္စာထြန္းကားခဲ့တာပါလား ဆိုတဲ့အသိျဖင့္ ထိုေနရာတစ္၀ိုက္ကုိ အေတြးနဲ႔ ၾကည္ႏူးခဲ့ရသူက စာေရးသူရယ္ပါ။ တဆက္တည္းပဲ ထုိေနရာရဲ႕အေထာက္အထားေတြကို ၾကည့္ၿပီး မေန႔တစ္ေန႔ကပဲ ျဖစ္ခဲ့သလို ခံစားရၿပီး သံေ၀ဂလည္း ျဖစ္မိပါတယ္။
အာ၀ုကန ရပ္ေတာ္မူရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးကို ႀကီးမားတဲ့ နမ္းဖတ္ေက်ာက္ျဖစ္ ထုဆစ္ထားတယ္လိုသိရပါတယ္။ ထိုရပ္ေတာ္မူရုပ္ပြား ေတာ္ႀကီးဟာ အိႏၵိယရဲ႕ကႏၱာရအႏုပညာလက္ရာမ်ားနဲ႔ အမရ၀တီ အႏုပညာလက္ရာမ်ား လြမ္းမိုးေနတယ္လို႔ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာတြင္ ေဖၚျပထားပါတယ္။ ရပ္ေတာ္မူရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးရဲ႕ သ႑ာန္မွာ သကၤန္းေတာ္ကို က်စ္လစ္စြာ အႏုစိတ္ ထုဆစ္ထားတာ ကို ျမင္ခဲ့ရပါတယ္။ လက္၀ဲပုခံုးထက္မွာ သကၤန္းကို ရံုထားၿပီး၊ လက္ယာပုခံုးမွာ သက္န္းမရွိပါ။ ရုပ္ပြားေတာ္ ကိုယ္လံုးေတာ္ဟာ ေျဖာင့္တန္းၿပီး၊ ဘယ္လက္မွာ လက္၀ဲပုခံုးမွသကၤန္းကို ဆုပ္ကိုင္ထားပါတယ္။ ညာဖက္လက္ဖ၀ါးကိုေတာ့ မ်က္ႏွာေတာ္သုိ႔ လွည့္ထားၿပီး လက္ယာပုခံုးဆီသုိ႔ ေျမာက္ထားပါတယ္။ ဒီလိုအေနအထားကို အဘယမုျဒာရဲ႕ ေျပာင္းလဲပံုစံ အသီသမုျဒာ (Asisa mudra)အျဖစ္ လူသိမ်ားလွပါတယ္။
ထိုရပ္ေတာ္မူရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးရဲ႕အရပ္ေတာ္အျမင့္မွာ ေအာက္ခံ ဖိနပ္ေတာ္အပါအ၀င္ အျမင့္ ၄၂ ေပ (၁၃မီတာ)ရွိတယ္လို႔သိရပါတယ္။ ထိုရပ္ေတာ္မူရုပ္တုေတာ္ႀကီးဟာ ဘုရား၀တ္ျပဳၾကရာ ႀကီးမားတဲ့အခန္းတစ္ခုရဲ႕အေရွ႕တြင္တည္ရွိပါတယ္။ ထို၀တ္ျပဳရာဓမၼာရံုႀကီးကုိ အုတ္နဲ႔ ေက်ာက္တံုးတို႔ျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားၿပီး၊ ၀တ္ျပဳရာ အခန္းႀကီးမွာ အရွည္ ၇၄ ေပ (၂၃ မီတာ)ႏွင့္ အက်ယ္ ၆၃ ေပ (၁၉ မီတာ) ရွိပါတယ္။
ဒီလိုနဲ႔ အာ၀ုကန ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးမွ ကားျဖင့္ ထြက္ခြာလာခဲ့ၾကရာ အႏုရာဓၿမိဳ႕၊ ျမန္မာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းသို႔ ည (၉)နာရီေလာက္မွာ ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။
အႏုရာဓၿမိဳ႕နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဒီေနရာမွာ အနည္းငယ္တင္ျပလုိပါေသးတယ္။
အႏုရာဓၿမိဳ႕ဆိုတာ တစ္ေခတ္တစ္ခါက ေဒ၀ါနံပီယတိႆမင္း နန္းစံေတာ္မူရာျဖစ္ၿပီး အလြန္စည္ကားတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အခုအခါ “အႏုရာဓပုရ” ဆုိတဲ့နာမည္ျဖင့္ ေတာၿမိဳ႕ေလးတစ္ၿမိဳ႕သာသာ ရွိေနပါေတာ့တယ္။ ေတာၿမိဳ႕ေလးပင္ျဖစ္လင့္ကစား မဟာေစတီ၊ေလာကပါသာဒ၊ထူပါရာမ၊ေဇတ၀န၊အဘယာရာမစတဲ့ ေရွးေခတ္လက္ရာမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနသလုိ ဗုဒၶ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္တို႔ စုေ၀းရာၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕လဲျဖစ္တယ္။ ထိုၿမိဳ႕တြင္ “ဇယသီရိမဟာေဗာဓိပင္”တည္ရွိ ရာျဖစ္ပါတယ္။
မဟိႏၵေလ့ေတာင္
မဟိႏၵေလ့ေတာင္ကို သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားမွာ ဖတ္ရႈခဲ့ရတဲ့အတြက္ စာေရးသူ အလြန္စိတ္၀င္စားတဲ့ေနရာလဲျဖစ္သလို အေရာက္ျခင္ဆံုးေနရာတစ္ခုလဲျဖစ္ပါ တယ္။
မနက္လင္းတဲ့အခါမွာ စာေရးသူတို႔အဖြဲ႕ဟာ အႏုရာဓၿမိဳ႕ကေန အေရွ႕ေျမာက္စူးစူးဖက္ကို ထြက္ခြာလာခဲ့ပါတယ္။ လမ္းခရီးတစ္ေလွ်ာက္ ရာသီဥတုလဲ သာယာမွ်တတဲ့အျပင္ စိမ္းလန္းစိုေျပတဲ့သစ္ပင္မ်ားျဖင့္ ဘယ္ကိုပဲၾကည့္ၾကည့္ မ်က္စိေအးၿပီး စိတ္ခ်မ္းသာလွပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ ေရွးေခတ္ သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသံုးေပ်ာ္ေမြ႕ေနနိုင္ေတာ္မူၾကတာပဲလုိ႔ အေတြးနယ္ခ်ဲ႔ေနမိသူက စာေရးသူပါ။ မၾကာမီမွာပဲ မဟိႏၵေလ့ေတာင္ေျခသို႔၀င္ရာ ကတၱရာလမ္းေလးအတုိင္းကားျဖင့္ လာခဲ့ၾကရာ မဟိႏၵေလ့ေတာင္ေျခသို႔ ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။
ထိုမဟိႏၵေလ့ေတာင္ဟာ အႏုရာဓၿမိဳ႕ရဲ႕ အေရွ႕ေျမာက္ အရပ္ ရွစ္မိုင္ခန္႔တြင္ တည္ရွိပါတယ္။ မဟိႏၵေလ့ေတာင္ေျခ၀န္းက်င္မွာ ေက်ာက္ျပား၊ေက်ာက္ခ်ပ္၊ ေက်ာက္တုိင္၊ ေက်ာက္ခြက္ႀကီးမ်ား၊ ေက်ာက္ေရစေယာက္ အက်ဳိးအပဲ့မ်ား ဟိုနားဒီနား ျပန္႔က်ဲေနတာကို ျမင္ရပါတယ္။
သမုိင္းစာေပမ်ားကို ဖတ္ထားရေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ကာလ အတိတ္ဆီက ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ထင္ဟပ္ေပၚလြင္လာသလို ခံစားမိပါတယ္။ ျပန္႔က်ဲေနတဲ့ အက်ဳိးအပဲ့အေထာက္အထားမ်ားကိုၾကည့္ၿပီး သဘာ၀တရားကိုမလြန္ဆန္နိုင္တဲ့ အျဖစ္ကို သတိထားမိလို႔ သံေ၀ဂရမိသလို မေန႔တစ္ေန႔ကမွ ျဖစ္ခဲ့သလိုမ်ဳိးလဲ စိတ္ထဲ ခံစားမိပါတယ္။
ဒီလိုနဲ႔ မဟိႏၵေလ့ေတာင္ေျခရွိ ေက်ာင္းေတာ္ရာေဟာင္းကုိ ပထမ သြားေရာက္ေလ့လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းေတာ္ရာေဟာင္းကား ေက်ာက္သားမ်ားျဖင့္သာ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ ေက်ာင္းေတာ္ျဖစ္တယ္။ ေက်ာင္းေတာ္ရာရဲ႕အေရွ႕မ်က္ႏွာစာမွာေတာ့ အလ်ား (၃၅)ေပရွည္တဲ့ ေက်ာက္ခြက္ႀကီးတစ္ခုရွိပါတယ္။ ယခုတုိင္ မပ်က္မစီးပဲ တည္ရွိေနပါတယ္။ ေက်ာက္ခြက္ႀကီးမွာ ရဟန္းေတာ္မ်ား ဆြမ္းခံျပန္ရာတြင္ ဆြမ္း၊ဆြမ္းဟင္းမ်ားကို စုေပါင္းထည့္ၾကတဲ့ ေက်ာက္ခြက္ႀကီးျဖစ္တယ္။ ထိုစဥ္က မဟိႏၵေလ့ေတာင္နဲ႕၀န္းက်င္တြင္ တရားအားထုတ္ကာ သီတင္းသံုးေနထုိင္ေတာ္မူၾကတဲ့ သံဃာေတာ္မ်ားအေရအတြက္မွာ ႏွစ္ေထာင္ေလာက္ရွိတယ္လို႔သိရပါတယ္။ ဆြမ္း-ဆြမ္းဟင္းမ်ား ေပါင္းထည့္တဲ့ ေက်ာက္ခြက္ ႀကီးပမာဏနဲ႔ဆိုရင္ ျဖစ္နိုင္ေျခရွိတယ္လို႔ဆိုရမယ္။ ဒီယေန႔ေခတ္ျမန္မာနုိင္ငံမွာ သံဃာေတာ္အပါးေရႏွစ္ေထာင္ေလာက္ကို တစ္ေနရာတည္းမွာ ဖူးျမင္ရဖို႔ရာ မလြယ္ကူေပမဲ့ ထိုေခတ္အခါက သံဃာေတာ္အပါးႏွစ္ေထာင္ေလာက္ကို ဒီမဟိႏၵေလ့ေတာင္မွာ ဖူးေမွ်ာ္ၾကရတာ ဟာ သီဟုိဠ္နိုင္ငံသားမ်ားအဖို႔ ကံအေကာင္းဆံုး လို႔ ဆိုရမယ္။
ၿပီးေတေတာ့ ေက်ာင္းေတာ္ရာေဟာင္းမွာ ဆြမ္းေပါင္းထည့္တဲ့ေက်ာက္ခြက္ႀကီးရဲ႕ နံေဘးမွာ ေက်ာက္ခြက္ငယ္တစ္ခုကို ေတြ႕ရပါေသးတယ္။ သူကေတာ့ သစ္သီးမ်ဳိးစံုအရည္မ်ား ေပါင္းထည့္ကာ ေဖ်ာ္ရည္ျပဳလုပ္တ့ဲ ေက်ာက္ခြက္ျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ သံဃာေတာ္မ်ားဆြမ္းဘုဥ္းေပးၿပီး တဲ့အခါ အခ်ဳိေဖ်ာ္ရည္မ်ားသံုးေဆာင္နုိင္ဖို႔အတြက္ ျပဳလုပ္ထားဟန္တူပါတယ္။ ေက်ာင္းေတာ္ရာရဲ႕ နံေဘးေတြမွာေတာ့ ေက်ာက္တုိင္မ်ား ဟိုတစ္ခု ဒီခု ရွိေနပါေသးတယ္။ ညာဖက္နံေဘးမွာေတာ့ သံဃာေတာ္မ်ား ေရသုံးေဆာင္နုိင္ဖို႔အတြက္ ေက်ာက္ေရစေယာက္ႀကီးတစ္ခုကိုလဲ ေတြ႕ခဲ့ရပါ တယ္။
ေက်ာင္းေတာ္ရာရဲ႕ ဘယ္ဘက္အနားမွာေတာ့ ေက်ာက္ျပားႀကီးႏွစ္ခ်ပ္ကို ေခ်ာမြတ္ေနေအာင္ျပဳလုပ္ထားၿပီး ထိုေက်ာက္ခ်ပ္ႀကီးမွာ သီဟိုဠ္ဘာသာနဲ႔ စာမ်ားေရးသားထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဂိုက္အျဖစ္လိုက္ပါလာသူ သီရိလကၤာနိုင္ငံသားအား ေမးၾကည့္ရာ ဒီအထဲကစာေတြ က ရဟန္းေတာ္မ်ား လိုက္နာရမဲ့၀ိနည္းစည္းကမ္းမ်ားကို ေရးသားထားတာပါ လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီေက်ာက္ခ်ပ္ႀကီးရဲ႕ နံေဘးမွာေတာ့ ေက်ာင္းေဆာင္ငယ္တစ္ခုရဲ႕အလယ္မွာ ပလႅင္တစ္ခုကို ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ရဟန္းေတာ္မ်ား တရားအားထုတ္ၿပီး ဆရာေရွ႕ေမွာက္မွာ တရားေဆြးေႏြးၾကတဲ့ေနရာတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္ လို႔ေျပာပါတယ္။ (ဆက္ရန္)

ခ်ဳိသာစကား အသာထားခဲ့